رشد و یادگیری حرکتی
تأثیر تمرین پرتاب دارت با دست غیر برتر بر درصد انتقال دقت پرتاب ، تغییرپذیری و هماهنگی حرکتی دست برتر

مهسا قلی زاده ورنیاب؛ منصور اسلامی؛ مژگان معمارمقدم؛ معصومه قربانی مرزونی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 اردیبهشت 1403

https://doi.org/10.22059/jsmdl.2024.371964.1764

چکیده
  مقدمه: هدف از این پژوهش بررسی اثر تمرین پرتاب دارت با دست غیر برتر بر درصد انتقال دقت پرتاب دارت‌، تغییرپذیری و هماهنگی حرکتی دست برتر بود. روش پژوهش: در یک طرح نیمه تجربی، 24 دانشجوی واجد شرایط به‌صورت تصادفی در گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. گروه تجربی طی 12 جلسه در 5 دست کوشش 10 تایی، پرتاب دارت با دست غیر برتر را انجام دادند و گروه کنترل ...  بیشتر

نقش دستورالعمل‌های توجهی بر تغییرات موج آلفا و تتا و دقت پرتاب

معصومه علی اصغری تویه؛ مژگان معمارمقدم؛ میترا محمدی

دوره 11، شماره 3 ، آذر 1398، ، صفحه 361-378

https://doi.org/10.22059/jmlm.2019.283738.1457

چکیده
  یکی از موضوعات مورد علاقۀ پژوهشگران رفتار حرکتی، بررسی تأثیرات متفاوت راهبردهای توجهی بر رفتار حرکتی و فعالیت مغزی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش دستورالعمل‌های توجهی بر تغییرات موج آلفا و تتا و دقت پرتاب دارت است. بدین‌منظور 20 دانشجوی پسر مبتدی در دارت (22-19 ساله) به‌طور داوطلبانه انتخاب شدند. پژوهش از نوع کاربردی است. ابتدا شرکت‌کنندگان ...  بیشتر

اثرمداخله تمرین بدنی بر عملکرد شناختی و فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغزدرکودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی

مژگان معمارمقدم؛ حمیدرضا طاهری تربتی؛ علی کاشی

دوره 10، شماره 2 ، شهریور 1397، ، صفحه 227-242

https://doi.org/10.22059/jmlm.2018.244615.1313

چکیده
  هدف از این مطالعه بررسی اثر یک دوره تمرین بدنی بر عملکرد شناختی و فاکتور نروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) در کودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی (ADHD) بود. این تحقیق به روش نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون اجرا شد. شرکت‌کنندگان شامل 25 دانش‌آموز پسر 10 تا 7 سال مراجعه‌کننده به کلینیک ویژه بیمارستان روان‌پزشکی ابن‌سینا مشهد ...  بیشتر